12 błędów początkującego TikTokera
Zastanawiasz się jak zacząć na TikToku? Zacznij od tego, by dowiedzieć się czego NIE ROBIĆ. Oto 12 błędów początkującego TikTokera.
Poniższy tekst to fragment eBooka “TikTok od A do Z. Podręcznik” autorstwa Marzeny Bednarskiej.
12 błędów początkującego TikTokera:
- Zbyt długie video – Początkującym TikTokerom zdarza się publikować zbyt długie materiały. Jeżeli wydłużony czas trwania video nie jest konieczny dla utrzymania sensu fabuły, skróć go. Pamiętaj, że jesteś w stanie skupić uwagę widza przez 30 sekund, a już po 3 sekundach podejmuje on decyzję, czy warto oglądać materiał dalej.
- Brak tematyki profilu – Na pytanie: ,,O czym jest Twój profil?” zdecydowanie zbyt często pada odpowiedź: ,,A … o wszystkim i o niczym. Taki mój pamiętnik”. Taka ogólna tematyka ma sens w jednym przypadku – jeżeli jesteś znaną sławną osobą i chcesz pokazać, jak wygląda Twoja codzienność. W przeciwnym razie warto postarać się o sprecyzowaną tematykę profilu :) Więcej na ten temat przeczytasz w rozdziale poświęconym niszom tematycznym.
- Brak opisu profilu – Jeśli już zdecydowałeś się na konkretną tematykę profilu, nie zapomnij zawrzeć informacji o tym w BIO Twojego profilu. To z niej ludzie dowiedzą się od razu, o czym jest Twój profil i podejmą decyzję czy warto go obserwować.
- Usuwanie TikToków – Może zdarzyć się, że jeśli jakiś TikTok będzie miał mało wyświetleń lub z jakiegoś powodu uznasz, że jest nieudany, postanowisz wziąć sprawy w swoje ręce i go usunąć. Nie rób tego! W zamian zmień jego widoczność na prywatną. Dzięki temu nikt więcej go nie zobaczy, a Ty nie wzbudzisz podejrzeń algorytmu.
- Publikowanie TikToków ze znakiem wodnym – Nierzadkim następstwem usunięcia TikToka jest ponowne jego wstawienie… tym razem ze znakiem wodnym. Taki materiał zostanie potraktowany przez algorytm jako cudzy.
- Brak regularności – Systematyczność to klucz do sukcesu w wielu dziedzinach. Od ćwiczeń fizycznych, poprzez naukę języków obcych, aż po prowadzenie profilu w mediach społecznościowych. Braku konsekwencji nie lubi algorytm, oczekujący od twórcy stałego przypływu wartościowych materiałów, które będzie proponował użytkownikom swojej aplikacji. Braku regularności nie lubią też obserwatorzy. Jeśli publikujesz regularnie, budujesz trwałą relację z widzem, który w ten sposób Cię poznaje, spodziewa się materiału i podświadomie zaczyna na niego czekać. To podobny mechanizm do tego z oglądaniem serialu :)
- Video o słabej jakości – Na początku biorąc sobie do serca radę, żeby publikować regularnie, może Ci się zdarzyć publikacja ,,czegokolwiek”. Algorytm dba o jakość materiałów, które pokazuje użytkownikom, dlatego te o słabej rozdzielczości nie mają dużej szansy na trafienie do szerszej grupy odbiorców. Warto zatem mieć w zapasie kilka materiałów o dobrej jakości na twórczą ,,czarną godzinę”.
- Zostawianie oryginalnego dźwięku – Początkującym TikTokerom zdarza się opublikować video bez dodawania dźwięku z TikToka. O ile w przypadku kiedy oryginalny dźwięk nagrania jest na tyle chwytliwy, że stanie się viralem i ludzie zaczną go używać w swoich TikTokach – jest to słuszna strategia. Jeżeli jednak szansa na to jest niewielka, należy pamiętać o tym, że popularne dźwięki z TikToka służą zwiększeniu zasięgu. Warto zatem z nich korzystać.
- Niewidoczne napisy – Napisy umieszczone na video pełnią ważną funkcję na TikToku. Potrafią zachęcić do obejrzenia całości. Na początku jednak wiele osób popełnia ten sam błąd – umieszcza je w takim miejscu, że po publikacji stają się niemożliwe do przeczytania. Zbyt nisko osadzone napisy znikną pod hashtagami, szczególnie jeśli jest ich więcej niż 3. Z kolei ulokowanie ich zbyt wysoko sprawi, że będą niewidoczne w podglądzie, jako okładka. Najlepiej umiejscowić napisy po środku wysokości ekranu. Drugą opcją jest nagranie TikToka tak, aby nad postacią zostało wystarczająco dużo miejsca i osadzenie napisu na ¾ wysokości ekranu. Kolejnym błędem, który może się zdarzyć na początku przygody z aplikacją są napisy niewidoczne ze względu na kolor, który stapia się z tłem. Przed publikacją polecam zapisanie TikToka w ,,Roboczych” i sprawdzenie, jak będzie wyglądał na profilu.
- Zbyt szybko znikające napisy – Istotny jest czas wyświetlania się napisów na ekranie. Początkujący TikTokerzy mają tendencję do ustawiania zbyt krótkiego czasu. Zdarza im się też niedopasowanie pojawiających się napisów do zmieniających się ujęć TikToka. Więcej na temat napisów przeczytasz w rozdziale poświęconym temu zagadnieniu.
- Niezwracanie uwagi na porę – Na samym początku może się zdarzyć, że Twój TikTok nie dotrze do tak dużej liczby osób, jakby mógł. Potencjał video nie zostanie wykorzystany, nie dlatego, że jest ono słabe. Stanie się tak z bardzo przyziemnego powodu. Jeśli film trafi do obiegu w godzinach, w których potencjalni odbiorcy nie są aktywni, bo. np. śpią, nie będą mogli wykazać się zaangażowaniem, które ,,pchnie” video do szerszej grupy. Tego, o jakiej porze najlepiej publikować TikTok, dowiesz się z rozdziału dotyczącego tego tematu.
- Brak cierpliwości – Brak cierpliwości i konsekwencji jest błędem dotyczącym działań we wszystkich kanałach społecznościowych. Daj sobie czas na rozwinięcie konta. Oczekiwanie natychmiastowych rezultatów i porównywanie się z profilami, które są na platformie od dawna może spowodować, że stracisz motywację. Zabierzesz sobie szansę na rozwój. Nie doczekasz wymarzonych osiągnięć, rezygnując zanim zdążą przyjść. Jeżeli natomiast będziesz działać regularnie, dbać o jakość materiałów i trzymać się tematyki konta – będziesz cieszyć się coraz lepszymi efektami :)
Zainteresowana/y tematem? Czytaj dalej w eBooku. To aż 180 stron wiedzy: